Najnowsze wiadomości

"Dzien dobry TVN" liderem programów śniadaniowych na...

Rodzaje i cechy charakterystyczne win i ich odmian

Ryby w diecie. Na zły cholesterol, chorą tarczycę, demencję...

25 maja 2022 17:42

Ryby w diecie. Na zły cholesterol, chorą tarczycę, demencję. Dlaczego warto jeść ryby?



Od lat powtarza się nam, że ryby to samo zdrowie, dlatego należy je włączyć do naszej diety. Lista zalet spożywania ryb jest bardzo długa, gdyż mogą one pozytywnie wpływać na nasze serce i wzrok, wspomagając walkę z alergiami, stanami zapalnymi, czy nawet reumatyzmem. Najważniejszą cechą wyróżniającą ryby jest jednak to, iż zawierają one bardzo dużo zdrowych kwasów omega-3. Zwłaszcza w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, tuńczyk, makrela, śledź, czy sardynka znajdziemy ich całe mnóstwo. Warto więc decydować się na zakup ryby na obiad nie tylko w święta, ale także na co dzień.

Zdrowie ukryte w rybach

Tłuste ryby morskie są polecane między innymi ze względu na fakt, iż zawarte w nich składniki pomagają chronić układ krążenia, zapewniając jego prawidłowe działanie. Zawarte w nich kwasy omega-3 łagodzą też stany zapalne, a ich regularne spożywanie pozwala znacząco obniżyć poziom złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. Tym samym więc obniża się ryzyko rozwoju miażdżycy.

Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na to, że długotrwałe spożywanie ryb wpływ na wzrost poziomu trzech najważniejszych typów kwasów omega-3 w naszej krwi. To natomiast sprawia, że u osób jedzących regularnie ryby ryzyko zgonu spada nawet o 30% w stosunku do osób, które nie zawierają ich w swoim jadłospisie. Co więcej, ryby obniżają też ryzyko rozwoju chorób niedokrwiennych serca, arytmii i udaru, a do tego mogą delikatnie obniżać ciśnienie krwi. Można więc śmiało stwierdzić, że spożywanie ryb wydłuża nam życie. Według naukowców, osoby z wysokim poziomem kwasów omega-3 mogą średnio żyć o 2,2 lata dłużej, niż osoby z niskim poziomem tych kwasów.

Dieta bogata w ryby może też wspomóc leczenie niedoczynności tarczycy, gdyż zawierają one jod, którego brakuje chorym. W tym przypadku zalecane jest spożywanie takich ryb, jak dorsz, mintaj, halibut, płastuga, tuńczyk, czy makrela, ale także owoców morza - małż i ostryg.Z uwagi na właściwości przeciwzapalne kwasów omega-3 ryby powinny stać się też częścią diety pacjentów zmagających się z chorobą Hashimoto. Te dobre tłuszcze mogą bowiem wpływać na wyciszenie naszego układu odpornościowego, który w przypadku tego schorzenia jest nadreaktywny.

Co ciekawe, ze względu na składniki zawarte w rybach, ich spożywanie zaleca się też chorym na nadczynność tarczycy, choć w ich przypadku nadmiar jodu nie jest dobry. Tutaj z pomocą przychodzi portal Cateromarket.pl i oferta jaką jest dieta pudełkowa Gdańsk, z którą polecamy się zapoznać.

Zwyrodnienie plamki żółtej a ryby

Dieta bogata w kwasy omega-3 jest też dobra dla naszego wzroku. Mogą one bowiem zapobiegać rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), które postępuje z wiekiem. Choć wcześniej było to schorzenia osób w podeszłym wieku, obecnie zmagają się z nim już 60-latkowie, czy nawet osoby po 50. roku życia.

Plamka żółta znajduje się w samym środku siatkówki oka i zawiera najwięcej fotoreceptorów. W przypadku jej uszkodzenia, pod wpływem złej diety lub niezdrowego stylu życia, stopniowo zaczynamy tracić wzrok. Jak wynika z badań, u osób jedzących ryby przynajmniej raz w tygodniu ryzyko rozwoju AMD jest o 40% mniejsze, niż u tych, które spożywają je tylko raz w miesiącu. Wynika to między innymi z faktu, iż do powstania AMD przyczyniają się stany zapalne, które są wyciszane przez kwasy omega-3.

Dieta bogata w ryby a reumatoidalne zapalenie stawów

Regularne jedzenie ryb może mieć także wpływ na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), które jest problemem bardzo dużej części społeczeństwa. Okazuje się, że spożywanie tłustych ryb raz w tygodniu może zmniejszyć ryzyko wystąpienia tej choroby nawet o ponad połowę. W przypadku osób, które już chorują tłuszcze z ryb mogą natomiast złagodzić objawy RZS. A jeśli wolimy chudsze ryby, takie jak dorsz, ich spożywanie również może być dla nas dobre, pod warunkiem, że zwiększymy częstotliwość ich spożywania do 4 razy w tygodniu.

Ryby kontra alergia

Co ciekawe jedzenie ryb może nas też uchronić przed alergiami. Według naukowców wprowadzenie ryb do diety dziecka w pierwszym roku jego życia może sprawić, że będzie ono mniej podatne na alergie. Część ekspertów uważa wręcz, że dieta uboga w ryby sprawiła, że nasze społeczeństwo jest bardziej podatne na wszelkiego typu uczulenia. A część pediatrów jest zdania, iż uzupełnienie diety dziecka w ryby pomiędzy 6. a 12. miesiącem jego życia może też zmniejszyć szansę na to, iż rozwinie się u niego astma.