Najnowsze wiadomości

"Dzien dobry TVN" liderem programów śniadaniowych na...

Rodzaje i cechy charakterystyczne win i ich odmian

Ryby w diecie. Na zły cholesterol, chorą tarczycę, demencję...

25 maja 2022 18:06

6 produktów super foods, które są godne tego tytułu



Pod względem odżywczym nie ma czegoś takiego jak superżywność.

Termin ten został ukuty w celach marketingowych, aby wpłynąć na trendy w żywności i sprzedaży produktów.

Przemysł spożywczy nadaje etykietę "superżywność" żywności bogatej w składniki odżywcze o rzekomej zdolności do pozytywnego wpływania na zdrowie.

Chociaż wiele produktów spożywczych można określić jako super, ważne jest, aby zrozumieć, że nie ma jednej żywności, która ma klucz do dobrego zdrowia lub zapobiegania chorobom.

Ponieważ jednak termin "superżywność" nie wydaje się nigdzie wkrótce trafiać, być może warto przyjrzeć się bliżej niektórym zdrowym opcjom.

Oto 16 produktów spożywczych, które mogą być godne tytułu szanownego superżywności.

1. Dark Leafy Greens

Ciemnozielone warzywa liściaste (DGLV) są doskonałym źródłem składników odżywczych, w tym folianu, cynku, wapnia, żelaza, magnezu, witaminy C i błonnika.

Część tego, co sprawia, że DGLVs tak super jest ich potencjał do zmniejszenia ryzyka chorób przewlekłych, w tym choroby serca i cukrzycy typu 2 (1Trusted Source, 2Trusted Source).

Zawierają również wysoki poziom związków przeciwzapalnych znanych jako karotenoidy, które mogą chronić przed niektórymi rodzajami nowotworów (źródło 3Trusted).

Niektóre znane DGLV obejmują:

  • Jarmuż
  • Boćwina szwajcarska
  • Collard zielony
  • Rzepa zielona
  • Spinach

Niektóre DGLV mają gorzki smak i nie wszyscy lubią je po prostu. Możesz być kreatywny, włączając je do swoich ulubionych zup, sałatek, koktajli, frytek i curry.

Ciemno zielone warzywa liściaste są pełne błonnika i składników odżywczych, które mogą być pomocne w zapobieganiu niektórym chorobom przewlekłym.

2. Jagody

Jagody są żywieniową siłą napędową witamin, minerałów, błonnika i antyoksydantów.

Silna zdolność antyoksydacyjna jagód jest związana ze zmniejszonym ryzykiem chorób serca, raka i innych stanów zapalnych (4Trusted Source, 5Trusted Source).

Jagody mogą być również skuteczne w leczeniu różnych zaburzeń trawiennych i immunologicznych, jeśli są stosowane wraz z tradycyjnymi metodami leczenia (źródło 6Trusted).

Niektóre z najbardziej popularnych jagód to:

  • Maliny
  • Truskawki
  • Jagody
  • Jeżyny
  • Cranberries

Niezależnie od tego, czy rozkoszujesz się nimi w ramach śniadania, jako deserem, na sałatce czy w koktajlu, korzyści zdrowotne jagód są tak samo wszechstronne, jak ich kulinarne zastosowania.

Jagody są pełne składników odżywczych i antyoksydantów, które mogą zapobiegać niektórym chorobom i poprawiać trawienie.

3. Zielona herbata

Pochodząca z Chin zielona herbata jest napojem lekko kofeinowym o szerokim wachlarzu właściwości leczniczych.

Zielona herbata jest bogata w antyoksydanty i związki polifenolowe, które mają silne działanie przeciwzapalne. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych przeciwutleniaczy w zielonej herbacie jest galusan epigalokatechiny katechinowej, czyli EGCG.

EGCG jest prawdopodobnie tym, co daje zielonej herbacie jej widoczną zdolność do ochrony przed chorobami przewlekłymi, w tym chorobami serca, cukrzycą i rakiem (7Trusted Source, 8Trusted Source).

Badania wskazują również, że połączenie katechin i kofeiny w zielonej herbacie może sprawić, że będzie ona skutecznym narzędziem odchudzania u niektórych osób (9Trusted Source).

Herbata SUMMARYGreen jest bogata w przeciwutleniacze i ma wiele zalet zdrowotnych, w tym możliwość zapobiegania nowotworom.

4. Jajka

Jaja, ze względu na ich wysoką zawartość cholesterolu, były w przeszłości kontrowersyjnym tematem w świecie żywienia, ale pozostają jednym z najzdrowszych pokarmów.

Jaja całe są bogate w wiele składników odżywczych, w tym witaminy z grupy B, cholinę, selen, witaminę A, żelazo i fosfor.

Są one również obciążone wysokiej jakości białkiem.

Jaja zawierają dwa silne antyoksydanty, zeaksantynę i luteinę, które są znane z ochrony wzroku i zdrowia oczu (10Trusted Source, 11Trusted Source).

Pomimo obaw związanych ze spożyciem jaj i wysokim poziomem cholesterolu, badania wskazują na brak wymiernego wzrostu ryzyka zachorowania na choroby serca lub cukrzycę w wyniku spożywania do 6-12 jaj tygodniowo (Źródło 12Truststed).

W rzeczywistości, spożywanie jajek może zwiększyć "dobry" cholesterol HDL u niektórych osób, co może prowadzić do korzystnego zmniejszenia ryzyka choroby serca. Potrzeba więcej badań, aby wyciągnąć jednoznaczny wniosek (13Trusted Source).

Jaja są bogate w wysokiej jakości białko i unikalne antyoksydanty. Badania wskazują, że regularne spożywanie jaj nie zwiększy ryzyka zachorowania na chorobę serca czy cukrzycę.

5. Jaja Legionowe

Rośliny strączkowe lub strączkowe to klasa pokarmów roślinnych składających się z fasoli (w tym soi), soczewicy, grochu, orzechów ziemnych i lucerny.

Zarabiają na etykiecie suplementów diety, ponieważ są obciążone substancjami odżywczymi i odgrywają rolę w zapobieganiu i zarządzaniu różnymi chorobami.

Rośliny strączkowe są bogatym źródłem witamin z grupy B, różnych minerałów, białka i błonnika.

Badania wskazują, że oferują one wiele korzyści dla zdrowia, w tym lepsze leczenie cukrzycy typu 2, a także obniżenie ciśnienia krwi i obniżenie poziomu cholesterolu (Źródło 14Truststed).

Regularne spożywanie fasoli i jagód strączkowych może również sprzyjać utrzymaniu zdrowej wagi, ze względu na ich zdolność do poprawy samopoczucia pełności (Źródło: 15Truststed).

Orzechy są bogate w wiele witamin, białka i błonnika. Mogą one zapobiegać niektórym chorobom przewlekłym i wspomagać utratę wagi.

6. Orzechy i nasiona

Orzechy i nasiona są bogate w błonnik, białko wegetariańskie i tłuszcze zdrowe dla serca.

Zawierają również różne związki roślinne o właściwościach przeciwzapalnych i antyoksydacyjnych, które mogą chronić przed stresem oksydacyjnym (16Trusted Source).

Badania wskazują, że spożywanie orzechów i nasion może mieć działanie ochronne przed chorobami serca (17Trusted Source).

Orzechy zwyczajne i nasiona obejmują:

  • Migdały, pekany, pistacje, orzechy włoskie, nerkowce, orzechy brazylijskie, orzechy makadamia.
  • Orzeszki ziemne - technicznie roślina strączkowa, ale często uważana za orzech.
  • Nasiona słonecznika, nasiona dyni, nasiona szarańczy, nasiona lnu, nasiona konopi.

Co ciekawe, nawet jeśli orzechy i nasiona są gęste kalorycznie, niektóre rodzaje orzechów są związane z utratą wagi, gdy są włączone do zrównoważonej diety (18Trusted Source, 19Trusted Source, 20Trusted Source).

Orzechy i nasiona są pełne włókien i tłuszczów zdrowych dla serca. Mogą one zmniejszać ryzyko chorób serca i wspomagać utratę wagi.