Najnowsze wiadomości

"Dzien dobry TVN" liderem programów śniadaniowych na...

Rodzaje i cechy charakterystyczne win i ich odmian

Ryby w diecie. Na zły cholesterol, chorą tarczycę, demencję...

25 maja 2022 18:52

Prawda o superżywności



Jak hipster to wodorosty? Czy awokado jest rzeczywiście katastrofą dla środowiska? Czy jagody goji naprawdę sprawiają, że żyjesz wiecznie? Badamy dowody

Niewiele kłamstw można powiedzieć jednym słowem, ale "super jedzenie" sobie z tym poradzi. Jest to tak atrakcyjny pomysł: że niektóre produkty spożywcze są zdrowe, niektóre niezdrowe i niektóre superzdrowe. Po co zmieniać swoje nawyki, skoro można je poprawić dodając do nich jagody goji? Po co zadowalać się nudnym, starym dobrym zdrowiem, skoro nasiona chia na twoim zbożu mogą uczynić cię super zdrowym? Nic dziwnego, że 61% Brytyjczyków zgłosiło, że kupuje żywność, ponieważ były to rzekomo superżywność, według badania przeprowadzonego przez YouGov dla Bupa w 2014 roku.

Oczywiście, zawsze mówi się o nauce, o omega-3, glukozynolanach i antocyjanach. Wielu z nas może mieć poczucie, że rozumiemy wartość przeciwutleniaczy, które "wycierają" wolne rodniki uszkadzające nasze komórki, powodując starzenie się i raka. Jednak w 2011 roku Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Efsa) dokonał przeglądu dowodów i nie stwierdził żadnych rzeczywistych korzyści dla zdrowia. Rzeczywiście, jak zaznaczył Ben Goldacre w swojej książce Bad Science, organizm rzeczywiście wykorzystuje wolne rodniki do zabijania bakterii. Czy to oznacza, że nadmiar antyoksydantów może osłabić twój system odpornościowy? Chodzi o to, że trzeba się poddać i zapytać lekarza. (Prawdziwy, nie Gillian McKeith.)

Prawda - tak nie do ukrycia - jest taka, że odżywianie jest bajecznie złożone, różne dla każdego i w większości tajemnicze. Wiemy, że jeśli spożywasz zbilansowaną dietę z dużą ilością owoców i warzyw oraz regularnie ćwiczysz, to nic nie jest super żywnością. A jeśli tego nie zrobisz, żaden supermarkotyk cię nie uratuje.

Kale

Obecnie jeden z najfajniejszych supermarkotyków w okolicy, jarmuż jest również jednym z najbardziej kłopotliwych. Czyż nie jest to po prostu jeden z "zielonych", którym kazano jeść mniej więcej tak długo, jak długo mieli wybór? Na pewno trudno byłoby znaleźć mniej egzotyczne warzywa. Jarmuż rośnie w północnej Europie, i wielu innych miejscach, od tysięcy lat. W czasie wojny była to jedna z najtrwalszych, praktycznych upraw, jakie radzono ludziom uprawiać w swoich ogrodach. Wraz z cavolo nero i czerwonym jarmużem rosyjskim, jest jedną z wielu odmian wspaniałego gatunku Brassica oleracea, która daje nam również kapustę, brokuły, kalafior, kalarepę i brukselkę, i jest ściśle związana z rzepą, bok choy i kapustą chińską.

Korzyści zdrowotne Cóż, wiemy, że zdrowo jest jeść dietę zawierającą dużo warzyw, więc naprawdę powinno być pytanie: czy jarmuż jest znacznie lepszy od reszty? I to jest łatwe. Nie, nie jest. Fani superżywności lubią wymieniać rzeczy, które jarmuż zawiera dużo (żelazo, witaminy, błonnik, przeciwutleniacze) i wskazać, co te rzeczy zrobić (zrobić czerwone krwinki; różne; pomóc kupę; "mop up wolne rodniki"/nie wiem), ale to nie znaczy, że ciało dostaje supermoce, jeśli jeść więcej niż trzeba, zwłaszcza jeśli jesteś już wystarczająco dużo od innych źródeł. To tak, jakbyś próbował przyspieszyć jazdę swoim samochodem, wkładając więcej benzyny. Wszystkie warzywa zawierają różne ilości witamin i minerałów, które również różnią się w zależności od gleby, w której są uprawiane, więc nie ma większego sensu zmuszać ich do konkurowania w rywalizacji o składniki odżywcze. Oczywiście, na wagę, typowy jarmuż zawiera więcej wapnia, witaminy B6 - i rzeczywiście więcej kalorii - niż typowa kapusta, brokuły, brukselka, szpinak czy marchew, ale jedzenie ich większej ilości doprowadzi Cię w to samo miejsce. Typowy jarmuż zawiera również mniej witaminy A niż marchew, mniej żelaza, magnezu lub potasu niż szpinak i mniej błonnika niż kiełki brukselki. Duża sprawa. Żaden dobry dowód nie pokazuje, że jedzenie dużej ilości owoców i warzyw z jarmużem jest lepsze niż jedzenie ich dużej ilości bez.

Ocena ekologiczna Blisko doskonałości - można je łatwo wyhodować samemu (pod siatką, aby uchronić się przed białymi motylami kapusty).

Hipster ratingowy Sky-high.

Gwiazdy w chrupiących frytkach, colcannon, sałatkach niegorzkich.

Avocado .

Prawdziwy przysmak, gdy tylko dojrzeje, a teraz jeden z najpopularniejszych owoców w USA. (Technicznie jest to raczej owoc niż warzywo. Bardzo technicznie, to duża jagoda.) Zapotrzebowanie na awokado jest tak duże, że uprawy te przyciągnęły ostatnio uwagę meksykańskich gangów przestępczych. Spojrzenie na awokado, jego używanie i smak - a w rzeczywistości jego zawartość odżywcza - jest z pewnością niezwykłe. Inną kwestią jest to, czy posiada ono supermoce.

Korzyści zdrowotne Wysoka zawartość tłuszczu od razu się wyróżnia. Jest to tłuszcz jednonienasycony, który pomaga chronić układ krążenia, ale można go również uzyskać z tłustych ryb, orzechów, niegotowanej oliwy z oliwek, oleju słonecznikowego ... mnóstwo rzeczy. A ty powinieneś. W rezultacie, pomimo tego, że wydają się tak lekkie i ledwo cię napełniają, awokado jest niezwykle kaloryczne. Całe dostarcza około 240 kalorii. (Mars Bar dostarcza 228.) Doskonałym sposobem na przytycie przez pomyłkę jest pójście na błędne awokado binge. Przegląd ośmiu wstępnych badań w 2013 roku wykazał, że jedzenie ma awokado może być korzystne dla układu krążenia. Jest to jednak dalekie od ustalenia i, co ważniejsze, za przegląd zapłacił - kto jeszcze? - Zarząd Hass Avocado. Obecnie nie ma dobrej jakości niezależnych systematycznych przeglądów wpływu awokado na zdrowie. Pojawiły się doniesienia, że ekstrakt z awokado może leczyć białaczkę, ale przedmiotowy ekstrakt - awokatyna B - pochodzi z nasion w środku, więc nie dostaniesz go od jedzenia.

Obawiam się, że nie jest to dobra ocena ekologiczna. Wylesianie, aby zrobić miejsce dla drzew awokado jest teraz problemem w Meksyku. Nawet te drzewa, które już istnieją, potrzebują bardzo dużej ilości wody - może aż 272 litry na każde półkilogram owoców (dwa lub trzy awokado). W Kalifornii, gdzie od dłuższego czasu występuje niedobór wody, jest to jeszcze poważniejszy problem. Na dodatek awokado jest ciężkie, musi być transportowane z tropiku i utrzymywane w chłodzie po drodze.

Rating hipstera Niski. Tak przewidywalna.

Gwiazdy w Guacamole, tosty z awokado, koktajle mleczne, lody, koktajle krewetkowe (nie pukać).

Granaty

Różowe, słodkie, smaczne i trochę egzotyczne granaty są łatwym owocem do polubienia - zwłaszcza, gdy ktoś już je dla ciebie sokiem i usunął nasiona (które przy okazji zawierają całe włókno). Grenadyna, czerwony syrop, który ostatnio widzieliście na dnie tequili o wschodzie słońca w 1992 roku, była tradycyjnie produkowana ze słodzonego soku z granatów. W dzisiejszych czasach często zastępuje się go tańszymi owocami, bo tak naprawdę nikt tego nie zauważa.

Korzyści zdrowotne W 2012 r. amerykański sędzia nakazał firmie POM Wonderful zaprzestać odważnych oświadczeń zdrowotnych dotyczących jej produktów. W obecnym stanie rzeczy, badania wskazują jedynie na korzyści dla osób z istniejącymi problemami zdrowotnymi. Sugeruje się, że picie dużej ilości soku z granatów może przyczynić się do zmniejszenia uszkodzeń tętnic wywołanych przez cholesterol i poprawić przepływ krwi do uszkodzonego serca, ale dowody nie są ani decydujące, ani dobrze znane. Istnieje również bardzo słaba sugestia, że może to spowolnić postęp raka prostaty. Nie będziecie zaskoczeni słysząc, że w granatach jest dużo przeciwutleniaczy (zwłaszcza w skórce, której nie można zjeść), ale to nic nie znaczy, dopóki nie pokaże się dużych dawek przeciwutleniaczy, które same w sobie poprawią zdrowie ludzi.

Ocena ekologiczna Drzewa granatowe rosną łatwo w gorących miejscach i dobrze radzą sobie z ograniczoną ilością wody. Mimo to, pośpiech, aby dostać się do biznesu granatów pozostawił wielu rolników z Indii środkowych w tarapatach po latach nieodpowiednich opadów.

Rating Hipster niski, teraz, gdy można go dostać w płynie do mycia naczyń. Melasa z granatów, która jest w zasadzie cukrem, jest bardzo fajna.

Gwiazdy w soku, kuskus i gulasz perski, indyjski i pakistański.