Najnowsze wiadomości

5 lipca 2022 8:02

Korzyści zdrowotne płynące z superżywności



Jedzenie pożywnej diety bogatej w witaminy, minerały i antyoksydanty jest jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia. Naukowcy twierdzą, że gęsta odżywcza żywność nie tylko sprawia, że czujesz się świetnie, ale może nawet zmniejszyć ryzyko wystąpienia pewnych przewlekłych chorób, zapewniając jednocześnie wiele korzyści dla zdrowia.

Najprawdopodobniej słyszałeś już termin "superżywność", aby opisać żywność, która rzekomo sprawi, że będziesz wyglądać wspaniale, czuć się wspaniale i pomoże Ci prowadzić dłuższe, zdrowsze życie - ale co to są "superżywność" i co czyni je tak super? Przyjrzeliśmy się tym tak zwanym superżywnościom, aby sprawdzić, co z nimi łączy się z dodatkowym ponczem odżywczym i jak należy je włączyć do codziennej diety.

Co to jest super jedzenie?

Nie ma dokładnej definicji tego, co stanowi "superżywność". Jednakże superżywność jest uważana za źródło składników odżywczych, które dostarczają dużych ilości przeciwutleniaczy, substancji fitochemicznych (substancji chemicznych w roślinach odpowiedzialnych za barwy i zapachy), witamin i minerałów. Większość supermakarynków jest produkowana na bazie roślin, ale niektóre ryby i nabiał również nadają się do cięcia.

Przykładami popularnych suplementów diety są łosoś, jarmuż, jagody acai, kefir i migdały, by wymienić tylko kilka z nich. Ponieważ nie istnieje ścisła definicja superżywności, każdy środek spożywczy, który jest gęsty pod względem odżywczym, jest powszechnie zaliczany do tej kategorii.

Korzyści z superjedzenia

Wysoka zawartość witamin i minerałów w supermarkecie może pomóc Twojemu organizmowi w zapobieganiu chorobom i utrzymać Cię w zdrowiu. Po włączeniu do dobrze zbilansowanej diety, pokarmy te mogą promować zdrowie serca, utratę wagi, poprawić poziom energii, a nawet zmniejszyć skutki starzenia się.

Przeciwutleniacze znajdujące się w wielu supermarkecie mogą pomóc w zapobieganiu rakowi, podczas gdy zdrowe tłuszcze mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca. Błonnik, który znajduje się również w wielu supermarkecie, może pomóc w zapobieganiu cukrzycy i problemom trawiennym, podczas gdy środki fitochemiczne mają wiele korzyści dla zdrowia, w tym zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia. Superżywności są również znane z tego, że chronią Twoje organy przed toksynami, pomagają obniżyć poziom cholesterolu, regulują przemianę materii i zmniejszają stan zapalny.

Jedzenie dobrze zbilansowanej diety

Należy pamiętać, że o ile superżywności są dobre dla Twojego zdrowia i dostarczają wielu składników odżywczych, których potrzebujesz na co dzień, o tyle samo spożywanie superżywności nie przyczynia się do zdrowej diety. Spożywanie zbyt dużej ilości jednego rodzaju żywności może być szkodliwe dla zdrowia i uniemożliwić uzyskanie wszystkich składników odżywczych, których potrzebujesz. Z tego powodu superżywność powinna być dodawana do dobrze zbilansowanej diety, a nie zastępować ją.

"Nikt nie jest w stanie dostarczyć Ci wszystkich niezbędnych witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, których potrzebujesz" - mówi dietetyk INTEGRIS Meagan Ballard. "Bardzo ważne jest, aby spożywać szeroką gamę pokarmów bogatych w składniki odżywcze, aby uzyskać korzyści zdrowotne, których potrzebuje nasz organizm. Nie ma nic złego w spożywaniu żywności, która zapewnia odpowiednią ilość konkretnej witaminy lub minerału, ale nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, aby prawidłowo funkcjonować, więc nie należy polegać tylko na jednym supermarkecie, aby to osiągnąć".

Dobrze zrównoważona i odżywcza dieta powinna obejmować owoce, warzywa, chude białko, całe ziarna, rośliny strączkowe i orzechy, przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia sodu, złych tłuszczów i cukru rafinowanego. W połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi i regularną aktywnością fizyczną, zdrowa i odżywcza dieta może zdziałać cuda dla Twojego zdrowia. Jak mówi Ballard, "Żywność jest lekarstwem."

Popularne superżywność

Poniżej znajdują się niektóre z najbardziej popularnych supermakarynków i korzyści, jakie one zapewniają. Dodając superżywność do swojej diety, pamiętaj, że nieprzetworzone, naturalne odmiany oferują najwięcej korzyści. Żywność może szybko stracić swoją bogatą w składniki odżywcze wyższość po przetworzeniu lub dodaniu cukru w celu nadania jej aromatu. Na przykład, zielona herbata dostarcza wielu przeciwutleniaczy, których potrzebuje Twój organizm, ale często jest przetwarzana przy użyciu gorszej herbaty i parzona z dużą ilością cukru, co zmniejsza jej korzyści zdrowotne.

Jagody Acaí Berries

Jagody acai są uprawiane w Ameryce Środkowej i Południowej i są owocem palmy amazońskiej. Są one bogate w przeciwutleniacze, zdrowe tłuszcze, błonnik, witaminy z grupy B, magnez, potas i fosfor - co oznacza, że z pewnością spełniają wymagania oznaczenia "superfood". Badania wykazały, że te jagody mogą pomóc w tłumieniu i naprawie uszkodzeń oksydacyjnych oraz pomóc w utrzymaniu normalnego poziomu cukru we krwi.

Inne odmiany jagodowe, takie jak borówki, truskawki i żurawiny, są również bogate w witaminy, rozpuszczalny błonnik i substancje fitochemiczne. Niektóre przeciwutleniacze i związki roślinne znajdujące się w jagodach mogą spowolnić wzrost komórek nowotworowych i pomóc chronić pamięć i funkcje poznawcze.

Kefir

Prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś o kefirze, ale jest to jedno z najbardziej probiotycznych pokarmów na świecie. Kefir to wyhodowany, sfermentowany napój, wyprodukowany z ziarna kefiru i surowego mleka. Ten podobny do jogurtu napój jest bogaty w białko, witaminy z grupy B, potas i wapń. Jednak największą korzyścią dla zdrowia są jego właściwości probiotyczne. Probiotyki mogą poprawić wskaźnik zdrowych bakterii w przewodzie pokarmowym, leczyć i zapobiegać biegunkom, leczyć zespół jelita drażliwego i zmniejszać liczbę infekcji żołądkowo-jelitowych.

Ponieważ kefir jest sfermentowany, osoby nietolerujące laktozy mogą cieszyć się kefirem i wszystkimi jego zaletami, pomimo tego, że jest on produkowany z mleka.

Avocado

Awokado pomaga we wszystkim, od obniżenia poziomu cholesterolu i złagodzenia zapalenia stawów po złagodzenie skutków ubocznych chemioterapii. Awokado jest bogate w tłuszcze jednonienasycone, które mogą poprawić dobry poziom cholesterolu. Jest gęste z witaminami E i B6, które pomagają w tworzeniu czerwonych krwinek, pomagając chronić tkanki ciała przed wolnymi rodnikami, produkując glikogen (źródło energii dla Twojego organizmu) i promując zdrowie skóry.

Awokado może również pomóc Twojemu organizmowi wchłonąć karotenoidy - roślinne pigmenty odpowiedzialne za jaskrawe odcienie czerwieni, żółci i pomarańczy występujące w innych owocach i warzywach. Karotenoidy są świetne, ponieważ zawierają wysoki poziom witaminy A, która jest związana ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia raka, chorób serca i zwyrodnienia oczu.

Jarmuż

Powszechnie znany superżywność, jarmuż jest liściastym zielonym warzywem o wysokiej zawartości witamin A, C i K, a także wapnia, manganu, przeciwutleniaczy i żelaza. Jarmuż jest bardzo niskokaloryczny i wysoki w kwasy tłuszczowe omega-3, które pomagają zwalczać stany zapalne, takie jak zapalenie stawów, astma i niektóre zaburzenia autoimmunologiczne.

Podobnie jak jarmuż, inne zielenice liściaste, takie jak boćwina szwajcarska, zielenina kolędowa, zielenina musztardowa, szpinak, kapusta i brokuły są bogate w witaminy, które wspomagają wzrok, zapobiegają powstawaniu zakrzepów krwi, wspomagają zdrowie kości, zwiększają metabolizm i zapobiegają niektórym nowotworom.

Łosoś

Łosoś jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, które mogą pomóc obniżyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Wprowadzenie łososia do diety może obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszyć stan zapalny, a nawet poprawić samopoczucie. Łosoś ten jest również bogaty w witaminę D i selen, które zapobiegają uszkodzeniu komórek i przynoszą korzyści Twoim włosom, skórze, paznokciom i kościom. American Heart Association zaleca spożywanie ryb takich jak łosoś co najmniej dwa razy w tygodniu.

Ginger

Mało znana supermarkoza, ale powszechnie stosowana przyprawa, imbir może wzmocnić twój system odpornościowy, zwalczać infekcje i chronić przed rakiem. Imbir był używany w historii jako lek na nudności, problemy z trawieniem i bóle mięśni, ale znany jest również jako środek zmniejszający stan zapalny i obniżający poziom cukru we krwi. Spróbuj dodać imbir do posiłków jako przyprawę, pijąc go w herbacie lub przyjmując suplementy z korzenia imbiru.

Słodkie ziemniaki

Słodkie ziemniaki są doskonałym źródłem błonnika, witaminy A, witaminy B6, witaminy C, żelaza, magnezu i potasu. Wszystkie te składniki odżywcze pomagają zapobiegać zawałom serca, sprawiają, że wyglądasz młodziej, wspierają zdrowie układu odpornościowego, poprawiają wzrok i utrzymują zdrowe zęby, kości i skórę. Ponieważ słodkie ziemniaki są naturalnie słodkie, nie wymagają dodatkowego masła, śmietany ani soli, które są zwykle dodawane do ziemniaków, aby poprawić ich smak.

Quinoa

Komosa ryżowa (Quinoa) jest super ziarnem, które jest bogate w błonnik i białko; w rzeczywistości zawiera więcej białka niż jakiekolwiek inne ziarno. Oprócz wysokiego poziomu białka, komosa ryżowa jest również źródłem żelaza i potasu.

Komosa ryżowa technicznie nie jest ziarnem, ale w rzeczywistości jest ziarnem. Komosa ryżowa jest naturalnie bezglutenowa i często stosowana jest jako substytut ryżu. Oprócz wszystkich innych zalet, komosa ryżowa jest również doskonałym źródłem wielu witamin, minerałów i antyoksydantów.