Najnowsze wiadomości

"Dzien dobry TVN" liderem programów śniadaniowych na...

Rodzaje i cechy charakterystyczne win i ich odmian

Ryby w diecie. Na zły cholesterol, chorą tarczycę, demencję...

25 maja 2022 17:22

Dlaczego dieta o niskiej zawartości glutenu może przynieść korzyści wszystkim



Z nowych badań, opublikowanych w czasopiśmie Nature Communications, wynika, że dieta o niskiej zawartości glutenu może być korzystna dla zdrowia również osób, które nie są na nią uczulone. Korzyści nie sprowadzają się jednak do samego braku glutenu.

Osoby cierpiące na celiakię lub nietolerancję glutenu decydują się na dietę o niskiej zawartości glutenu lub dietę bezglutenową, aby złagodzić objawy.

W stanach autoimmunologicznych, takich jak np. celiakia, układ odpornościowy organizmu reaguje na gluten, kierując się w stronę jelita cienkiego.

Osoby z nietolerancją glutenu, czyli wrażliwością na gluten, donoszą, że białko to wywołuje objawy żołądkowo-jelitowe, nawet przy braku celiakii.

Jednak coraz więcej osób stosuje dietę bezglutenową, nawet jeśli nie ma celiakii ani alergii na gluten. Jednak niektóre niedawne badania sugerują, że może to mieć negatywne skutki zdrowotne, takie jak zwiększenie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2.

Naukowcy, pod kierownictwem profesora Olufa Pedersena, z Centrum Podstawowych Badań Metabolicznych Fundacji Novo Nordisk na Uniwersytecie Kopenhaskim w Danii, postanowili zbadać, czy dieta o niskiej zawartości glutenu jest korzystna dla osób, które nie są na nią uczulone.

Porównując dietę nisko- i wysokoglutenową

Prof. Pedersen i jego współpracownicy przeprowadzili losowe badanie 60 zdrowych dorosłych Duńczyków w wieku od 22 do 65 lat, którzy nie mieli celiakii, cukrzycy ani żadnych innych zaburzeń.

Uczestnicy stosowali odpowiednio 8-tygodniową dietę nisko-glutenową i 8-tygodniową dietę wysokoglutenową, a pomiędzy nimi 6-tygodniowy okres mycia.

Dieta o niskiej zawartości glutenu składała się z 2 gramów (g) glutenu dziennie, natomiast dieta o wysokiej zawartości glutenu składała się z 18 g glutenu dziennie. Okres wymywania polegał na regularnej diecie zawierającej 12 g glutenu dziennie.

Obie diety były podobne pod względem ilości kalorii i jakości zawartych w nich składników odżywczych. Jednak skład błonnika był różny: dieta o niskiej zawartości glutenu zawierała również mniej błonnika z pszenicy, żyta i jęczmienia, ponieważ są to podstawowe źródła glutenu.

Badacze badali zmiany w fermentacji jelitowej, wykonując profilowanie metaboliczne próbek moczu i monitorując zmiany w mikrobiomie jelitowym uczestników.

Ogólnie rzecz biorąc, badanie wykazało, że dieta niskoglutenowa zmieniła mikrobiom jelitowy uczestników, zmniejszyła ich dyskomfort żołądkowo-jelitowy i doprowadziła do niewielkiej utraty wagi. Badacze uważają, że zmiany trawienne, takie jak zmniejszenie wzdęcia, są spowodowane zmianami w bakteriach jelitowych i ich funkcji.

Prof. Pedersen uszczegóławia te ustalenia, mówiąc: "Pokazujemy, że w porównaniu z dietą wysokoglutenową, dieta o niskiej zawartości glutenu, bogata w błonnik powoduje zmiany w strukturze i funkcji złożonego ekosystemu jelitowego bakterii, zmniejsza wydech wodoru i prowadzi do poprawy samoistnego wzdęcia".

"Co więcej, zaobserwowaliśmy niewielką utratę masy ciała, prawdopodobnie spowodowaną zwiększonym spalaniem organizmu wywołanym przez zmienione funkcje bakteryjne jelit" - dodaje czołowy badacz.

Błonnik pokarmowy jest kluczowy

Czy zatem dieta bezglutenowa jest dla Pana/Pani dobra? To może być, powiedzmy, naukowcy. Ale korzyści zdrowotne stwierdzone w tym badaniu zdają się bardziej zależeć od jakości błonnika w diecie, a nie tylko od braku glutenu.

"Bardziej długoterminowe badania są zdecydowanie potrzebne przed udzieleniem porad w zakresie zdrowia publicznego ogółowi populacji. Zwłaszcza, że uważamy błonnik pokarmowy - a nie tylko brak glutenu - za główną przyczynę zmian w dyskomforcie jelitowym i masie ciała" - mówi profesor Pedersen.

"Do tej pory uważamy, że nasze badanie jest sygnałem ostrzegawczym dla przemysłu spożywczego. Dieta bezglutenowa niekoniecznie musi być zdrowym wyborem, za jaki wielu ludzi ją uważa. Większość dostępnych obecnie na rynku produktów żywnościowych bezglutenowych jest w znacznym stopniu pozbawiona błonnika i naturalnych składników odżywczych" - ostrzega profesor.

"W związku z tym - kontynuuje - istnieje oczywista potrzeba zapewnienia konsumentom, którzy preferują dietę o niskiej zawartości glutenu, dostępu do żywności wzbogaconej w błonnik, wysokiej jakości, bezglutenowej, świeżej lub w niewielkim stopniu przetworzonej".