Najnowsze wiadomości

"Dzien dobry TVN" liderem programów śniadaniowych na...

Rodzaje i cechy charakterystyczne win i ich odmian

Ryby w diecie. Na zły cholesterol, chorą tarczycę, demencję...

25 maja 2022 19:42

Co tak naprawdę oznacza "bezglutenowy"?



Produkty bezglutenowe cieszą się w ostatnich latach coraz większą popularnością, ale przy tak dużej ilości produktów "bezglutenowych" na rynku trudno jest stwierdzić, jak bardzo "wolny" jest dany produkt, jeśli nie ma znormalizowanego oznakowania.

Unikanie glutenu jest ważne dla osób z celiakią, ponieważ spożycie go może mieć poważne negatywne skutki. Inne osoby wolą tego unikać, ponieważ czują się lepiej lub uważają, że jest to zdrowsze.

Gluten jest tym, co nadaje ciastu elastyczność. Nadaje kształt, siłę i konsystencję chlebowi i innym produktom zbożowym.

Niektóre rodzaje żywności bezglutenowej są naturalnie bezglutenowe i zdrowe, na przykład jabłka lub słodkie ziemniaki. Inne rodzaje żywności bezglutenowej są przetwarzane w celu usunięcia glutenu lub przetwarzane bez składników zawierających gluten, ale mogą być wysokokaloryczne, pełne dodatków i o niskiej zawartości błonnika.

Na przykład chleb bezglutenowy jest praktyczną alternatywą dla osoby cierpiącej na celiakię, ponieważ nie zawiera glutenu lub tylko jego niewielkie ilości.

Co to znaczy "bezglutenowy"?

W sierpniu 2013 r. amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) wydała nową definicję "żywności bezglutenowej" na potrzeby znakowania żywności.

Aby żywność była oznaczona jako wolna od glutenu, FDA stwierdza, że nie może zawierać więcej niż 20 części na milion (ppm) glutenu.

Wybór 20 ppm zamiast zera ppm wynika z faktu, że obecna technologia nie jest w stanie wiarygodnie zmierzyć obecności glutenu poniżej 20ppm.

Dowody wskazują, że śladowe ilości glutenu, określone jako do 20 ppm, nie mają negatywnego wpływu na zdrowie osób z celiakią.

Stosowanie etykiety jest dobrowolne dla producentów, ale jeśli będą z niej korzystać, konsumenci będą wiedzieć, że ich produkty są naprawdę bezglutenowe.

Każdy produkt, który zawiera mniej niż 20 ppm glutenu, może być opatrzony następującymi etykietami:

  • Bezglutenowy
  • Bezglutenowy
  • Bez glutenu
  • Nie zawiera glutenu.

Ludzie, którzy chcą uniknąć wszelkich śladów glutenu, wolą jeść ryż zamiast zbóż, które mogą go zawierać.

Ci, którzy mogą tolerować ślady glutenu, mogą spożywać produkty zbożowe w miejscach, w których gluten został usunięty, ale muszą wiedzieć, że poziom glutenu jest minimalny. System etykietowania może pomóc tym ludziom.

Żywność, która z natury jest bezglutenowa, nie musi być opatrzona etykietą "bezglutenowa", ale może to zrobić, jeśli spełnia wszystkie wymagania FDA dotyczące żywności bezglutenowej.

Z tego powodu jest mało prawdopodobne, aby niektóre produkty, takie jak woda butelkowana, miały etykietę bezglutenową, mimo że nie zawierają glutenu.

Czy cała żywność jest oznakowana?

FDA zachęca również restauracje do stosowania etykiet bezglutenowych, z korzyścią dla klientów, oraz do współpracy z władzami lokalnymi i państwowymi w celu nadzorowania tego procesu.

FDA nie nakazuje żadnego konkretnego rodzaju etykietowania, ani nie zaleca miejsca na etykietę, "o ile nie koliduje ona z obowiązkowymi informacjami na etykiecie i spełnia wymogi prawne".

Zwracają uwagę, że niektóre organizacje oferują certyfikację bezglutenową. Chociaż FDA nie popiera żadnego konkretnego programu certyfikacyjnego ani oznakowania, akceptują go.

Nie wszystkie produkty są oznakowane, ale wszystkie produkty żywnościowe i napoje muszą być zgodne z przepisem, że jeśli są oznakowane jako bezglutenowe, to muszą zawierać mniej niż 20 ppm glutenu. Dotyczy to żywności pakowanej, suplementów diety, owoców, warzyw, jaj w skorupkach i ryb.

Produkty, które nie są nim objęte, obejmują mięso, drób, niektóre produkty jajeczne, ponieważ są one regulowane przez Departament Rolnictwa USA (USDA), a także większość napojów alkoholowych, ponieważ są one objęte przez Biuro Podatków i Handlu Alkoholem i Tytoniem. PODATKÓW I HANDLU ALKOHOLEM I TYTONIEM (TTB).

Kto powinien unikać glutenu?

Celiakia jest chorobą układu odpornościowego, na którą prawdopodobnie cierpi około 3 milionów Amerykanów. Zwykle pojawia się ona w dzieciństwie, ale może dotknąć ludzi w każdym wieku. Dokładna przyczyna pozostaje tajemnicą, ale wydaje się, że występuje ona w rodzinach.

U osoby cierpiącej na celiakię gluten powoduje reakcję układu odpornościowego, co prowadzi do uszkodzenia powierzchni chłonnej jelita cienkiego.

Zapobiega to wchłanianiu do krwiobiegu ważnych składników odżywczych - tłuszczów, węglowodanów, białek, witamin i minerałów.

Celiakia może prowadzić do celiakii:

  • Przewlekła biegunka
  • Utrata masy ciała
  • Fatigue
  • Anemia
  • Swędząca, pęcherzowa wysypka skórna
  • Depresja i drażliwość są częstymi objawami, szczególnie u dzieci.

Wiele osób z celiakią nie ma żadnych objawów, ale z czasem mogą pojawić się komplikacje.

Możliwe komplikacje to między innymi:

  • Raki jelitowe
  • Krótka postura i zahamowany wzrost
  • Niepłodność i poronienie
  • Braki żywieniowe
  • Osteoporoza

Nie ma lekarstwa na celiakię. Jedynym skutecznym lekarstwem jest unikanie żywności i produktów, które zawierają gluten.

Jak przejść na "bezglutenową" żywność

Unikanie glutenu nie jest łatwe. Pszenica, żyto i jęczmień występują w wielu podstawowych produktach spożywczych, w tym w chlebie, płatkach śniadaniowych i makaronach. Rezygnacja z glutenu oznacza znalezienie substytutu dla tych produktów.

Żywność, która na ogół jest bezpieczna do spożycia, obejmuje:

  • Owoce
  • Warzywa
  • Surowe, gładkie mięso i drób
  • Surowe lub mrożone ryby i owoce morza
  • Mleczarnia
  • Fasola, rośliny strączkowe i orzechy

Ryż jest dobrym źródłem węglowodanów, ale warto sprawdzić etykietę w przypadku zanieczyszczenia krzyżowego.

Inne opcje obejmują:

Białko glutenowe, które wywołuje tę reakcję to prolaminy znane jako gliadynę, sekalinę i hordeinę. Pszenica zawiera gliadynę, sekalinę jęczmienną i hordeinę żytnią. Niektóre odmiany owsa mogą zawierać pewną formę glutenu, a niektóre typy mogą mieć go z powodu zanieczyszczenia krzyżowego. Ziarna krzyżówki, takie jak pszenżyto, mogą również zawierać gluten.

  • Cassava
  • Kukurydza, lub kukurydza
  • Soja
  • Ziemniak
  • Rutabaga
  • Tapioca
  • Fasola
  • Sorghum
  • Quinoa
  • Proso
  • Kasza gryczana, lub kasza
  • Strzała
  • Amaranth
  • Teff
  • Flax
  • Chia
  • Yucca
  • Owies bezglutenowy
  • Mąki orzechowe

System znakowania FDA ułatwia osobom cierpiącym na celiakię wybór spośród gamy produktów zawierających mniej niż 20 ppm, dostępnych w wielu sklepach spożywczych.

Należą do nich chleby bezglutenowe, kiełbasy, zboża i tak dalej. Ważne jest, aby uważnie przeczytać i rozważyć etykiety. Na przykład "Bez pszenicy" nie musi oznaczać, że jest bezglutenowy.

Wiele innych produktów zawiera ukryty gluten, na przykład w substancjach smakowych. Ryż może być bezglutenowy, ale np. dmuchane płatki ryżowe mogą zawierać np. aromat słodu z dodatkiem glutenu.

Zupy i sosy, przetworzone owoce i warzywa, cukierki, takie jak lukrecja, oraz gotowe koktajle mogą zawierać gluten, podobnie jak takie produkty rosiane jak leki, balsamy do ust i suplementy witaminowe.

Napoje i płyny ze słodu, które nie są destylowane, takie jak piwa i ocet słodowy, również będą zawierać gluten.

Rozporządzenie FDA "bezglutenowe" ułatwiło osobom z celiakią wybór odpowiedniej żywności, ale ważne jest, aby uważnie przeczytać etykietę.

Od kwietnia 2013 roku producenci mieli jeden rok na dostosowanie się do nowej zasady. Teraz każda firma, która używa etykiety w sposób nieprawidłowy, może stanąć w obliczu działań regulacyjnych FDA.

FDA zachęca osoby, które zachorują po zjedzeniu jakiegokolwiek produktu, do skorzystania z opieki medycznej, a następnie do skontaktowania się z FDA.

Jeżeli osoba podejrzewa nieprawidłowe etykietowanie żywności, zaleca się zgłosić to firmie Medwatch, programowi FDA dostarczającemu informacje na temat bezpieczeństwa i zgłaszającemu niepożądane zdarzenia.